فضاپیمای «اروپا کلیپر» در جستجوی حیات فرازمینی در ماهی دوردست به فضا پرتاب شد

ممکن است اشکالی از حیات در عالم، نه الزاما در مناطقی شبیه به سیاره زمین، بلکه زیر سطح‌های یخ‌زده اقیانوسی مانند قمر اروپا وجود داشته باشند

اروپا کلیپر-jpl.nasa.gov

فضاپیمای «اروپا کلیپر» (Europa Clipper) طبق برنامه‌ای که سازمان فضایی ناسا پیش از این اعلام کرده بود، روز دوشنبه ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) ساعت ۱۲:۰۶ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا (۱۶:۰۶ به وقت گرینویچ) به فضا پرتاب شد.

پرتاب اروپا کلیپر در شرایطی صورت گرفت که ناسا پیش از این تاکید کرده بود اگر پرتاب این فضاپیما به هر دلیلی روز دوشنبه انجام نشود، برای پرتاب آن در بازه زمانی تا ۶ نوامبر (۱۶ آبان) همچنان فرصت‌های دیگری وجود خواهد داشت.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، فضاپیمای پنج میلیارد دلاری ناسا که ماموریت آن برای بررسی اقیانوس شور زیر یخ‌های قمر مشتری یعنی «اروپا» برنامه‌ریزی شده است، با استفاده از موشک فالکون هِوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌اکس در مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد.

ناسا پیش از پرتاب این فضاپیما احتمال هوای مساعد در زمان پرتاب را ۹۵ درصد پیش‌بینی و اعلام کرده بود که اگر کارها خوب پیش‌ بروند، این فضاپیما تا تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۳۰ (۲۲ فروردین ۱۴۰۹) به منظومه مشتری خواهد رسید.

بنا بر اعلام ناسا، این ماموریت بر اساس برنامه‌های پیشین ابتدا قرار بود روز یکشنبه انجام شود اما وقوع طوفان میلتون در ایالت فلوریدای ایالات متحده آمریکا این پرتاب را به تعویق انداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان می‌گویند هدف از این ماموریت بررسی احتمال وجود یا پیدایش حیات در اعماق سطح یخی قمر «اروپا»، یعنی یکی از ۹۵ قمر سیاره مشتری، است.

به گفته آن‌ها، ممکن است اشکالی از حیات در عالم، نه الزاما در مناطقی شبیه به سیاره زمین، بلکه زیر سطح‌های یخ‌زده اقیانوسی مانند قمر اروپا وجود داشته باشند.

دانشمندان بر این باورند که حجم آب موجود در اعماق سطح یخی «اروپا»، احتمالا دو برابر حجم آب تمامی اقیانوس‌های زمین است و ضخامت سطح یخی این قمر ممکن است بین ۱۵ تا ۲۴ کیلومتر باشد. براوردهای علمی نشان می‌دهند که عمق اقیانوس زیر سطح یخی قمر اروپا که تقریبا هم‌اندازه کره ماه است، ممکن است به ۱۲۰ کیلومتر یا حتی بیشتر برسد.

این فضاپیما ۹ ابزار علمی دارد و قرار است پس از رسیدن به منظومه قمرهای مشتری، اطلاعات بسیاری از آن‌ها در اختیار ما بگذارد. بر اساس اعلام ناسا، اروپا کلیپر پس از آنکه در سال ۲۰۳۰ به قمر اروپا برسد، کار تحقیقاتی خود را در سال ۲۰۳۱ آغاز می‌کند و در سال ۲۰۳۴ پس از برخورد به یکی دیگر از قمرهای مشتری به نام «گانیمد»، ماموریتش را به پایان می‌رساند.

اروپا کلیپر طراحی منحصربه‌فردی هم دارد و روی بدنه آن اسامی، اشعار و آثار هنری مرتبط با علاقه بشر به اکتشاف فضا نقش بسته است. ناسا پیش از این اعلام کرده بود که ۲.۶ میلیون اسم هم در ریز‌تراشه‌ای ثبت شده است و به همراه این فضا‌پیما به قمرهای مشتری خواهد رسید.

بیشتر از علوم